Nieuwe studie van Harvard toont aan dat spek de mannelijke vruchtbaarheid kan schaden
Onderzoekers van de Harvard University publiceerden een studie. De studie toont aan dat het eten van te veel bewerkt vlees geassocieerd wordt met een lagere zaadkwaliteit bij mannen. De studie is gepresenteerd door onderzoekers van de Harvard School of Public Health tijdens de conferentie van de American Society for Reproductive Medicine in 2013.
Ze ontdekten dat mannen die een halve portie bewerkt vlees per dag aten 5,5% ‘normaal’ gevormde zaadcellen hadden, vergeleken met 7,2% bij mannen die minder aten.
Maar de studie merkte ook een positieve relatie op tussen mannelijke vruchtbaarheid en visconsumptie. Witvis wordt geassocieerd met een hoger percentage normale zaadcellen. Zalm, tonijn en andere donker vlees vissoorten daarentegen, zijn gerelateerd aan een hoger totaal aantal zaadcellen.







